tisdag 23 februari 2010

På trendspaning med Linda!











ja du läste rätt, nu är jag alldeles uppdaterad och modern(kanske för 1a gången i mitt liv- men bättre sent än aldrig). Nå, vad är det nu- tänker du säkert,,, jo, igår var jag på en super intressant föreläsning på Musikhögskolan, Stefan Nilsson Trendgruppen Stockholm. Jag fick nys på hur året 2010 kommer att se ut, vad man bör ha på sig för att vara modern, inredning, detaljer osv.
Tänkte få dela med mig lite av det jag minns!
En trend är som en röd prick i mitten, sen ebbar den ut i en massa olika ringar,,, liknelse
Röda pricken i mitten- Milano, London osv
Två ringar ut från mitten- Stireplansprofiler som gärna vill hänga med
Yttersta ringen- jag, som flera år efter trenden startat kanske möjligen börjar acceptera modet.

trender föds alltså inte i Sverige!

Modet styrs till allra högsta grad av dessa tre väl högt uppsatta damer:
Vouge- Anna Wintour chefredaktör (hon med den häftiga page frisyren)
A shaded View of fashion- Diane Pernet modebloggare( Cuella Deville typen)
International Herald Tribune- Suzy Menkes fashion editor( den dam som ser minst kunnig ut inom mode)
Dessa tre damer sitter med på modevisningar och gör tummen upp/ner åt varandra när kreationerna visas, och det är så modet skapas...( enligt Stefan Nilsson)

år 2010 färg är TURKOS, efter en lång kall och mörk vinter längtar vi efter sol och bad, dvs det äkta turkosa poolvattnet( som vi här i Norr se så ofta).. Det ska vara sommar och poppigt glatt.

Med andra ord pooppartyn, drinkar i färgglada toner, och framför allt- att vara glad!

Turkost står för optimismen, detta ska bli ett positivt och glatt år, såååå le, då är du modern.

Naiv- ironi,,,

  • Likt ett sjöodjur ska du helst se ut som, Alexander McQueen, jag gillar det inte riktigt ännu, men på 16 år till kanske så..man måste väl ge det en chans( bild finns på en av hans modeller ovan
  • Murakami dvs MANGA figurer ska numera pryda de annars så stilrena och dyra accesoarerna,, vad sägs om en Louis Vuitton väska med manga tryck, bilder kommer senare.
  • Stella McCartney blandar sin reklam fotokampanj med disneykaraktäre
  • Dataspelsmönster på ex tygsoffo
  • billiga glasflamingos från Åhlens- behöver ej kosta skjortan som på de stora glasbruken
  • Tekopp med mushtach

50-talsfuturismen

  • TV Mad Men
  • Storblommig, gulligt Kappahl har en kollektion för detta
  • Genus- nu ska kvinnan stå hemma vid spisen, mannen ska jobba( men i dessa tider har vi nog inte råd att kvinnan ska vara hemma och mannen jobba, det kan ju vara så att mannen är arblös, hur gör man då, då måste man vara "hel ute"
  • Kvinnan ett "huckle" om huvudet

Nya Bondespelet

  • "att stå med fingrarna i jorden" att odla det mesta som är lagligt själv
  • träskor
  • jeans av alla de sorter och färger
  • bondfläta, gärna med rufs
  • trären design
  • furu
  • pinnstolar
  • Bondmat- gjord i gjutjärnsgryta
  • lära sig allt om sina grönsaker- vars de är odlade, av vem, var man köpt dem osv
  • grönsaker är även modern som "pynt" och dekoration i hemmet, en frän inredningsdetalj
  • SLOW FOOD- McDonalds med sin fast food är helute
  • varva ner- slopa RED BULL nya innedrycken är SLOW YOUR CALL eller SLOW COW( vad dessa innehåller vet jag ej,, men vill gärna veta, sömntabletter kanske!!
  • man ska baka sitt eget bröd, gärna i stenugn
  • handgjort, lite penseldrag får gärna synas på den svindyra servisen, inga raka och perfekta detaljer. handgjort med andra ord!

Urban Velvet

  • LUGN & RO
  • dova dämpade färger
  • Armani casa inredning, grått masulint och(trist
  • Betong som möbler och inredning, små detaljer
  • influenser av 20-30tal
  • koppar som badrumsinredning- kök likaså,, ärgat i grön/turkosa färger
  • skinn och päls

NÅ hur trendig är du?

jag kom fram till att jag är ganska trendig, vi har massor av furumöbler(har ej haft råd att byta ut dem vi haft sedan år tionden tillbaka) jag gillar träskor och jeans( med elastan) betong helt ok, gärna ute i trädgården. Lugn och ro passar mig utmärktoch ler- det gör jag så ofta jag kan!

OBS bilderna skulle lägga sig snyggt och prydligt under texten, men så blev det inte.
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar